Thursday

مطالعه جنگ

كيا در مورد جنگ مطالعه ميكنن يا فيلم هاي جنگي رو دوست دارن؟ منظورم به جنگ ايران و عراق نيست. مثلاً در مورد جنگهاي جهاني. يا درگيريهاي بوسني و... و از جهات مختلف، تكنولوژي، فرماندهي، عواقب اجتماعي، جنبه هاي اقتصادي، دلايل سياسي، و غيره...

منظورم بحث در مورد جنگ نيست. شناخت خود يا نسل خودمونه.

من شخصاً به مطالعه در مورد جنگ حهاني دوم خيلي علاقه دارم. مرحوم مادرم معلم تاريخ بود و خيلي اهل مطالعه و گاهي در مورد جنگ و اين چيزا يك چيزايي توضيح ميداد. يك چيزهايي هم كه از بزرگترهاي فاميل بصورت خاطره ميشنيديم. تلويزيون هم كه فيلم جنگي ز...ياد نشون ميداد. نميدونم اون سريال مستند دنيا در جنگ يادتونه يا نه، همين چند وقت پيش از كتابخونه گرفتم دوباره نگاه كردم. و يكسري هم فيلمهاي سينمايي دارم.

در اون سفر كمك به زلزله زدگان رودبار و منجيل در سال ٦٩، توي گروه ما چندتا از دوستان بودن كه مدتي در جبهه بودن و حرفها و تجربه هاشون برام جالب بود. ارزو ميكردم كاش منهم رفته بودم و يك كمي پخته تر ميشدم. بعدها رفتم سربازي و پاي خاطرات برادران ارتشي و سپاهي نشستم. ولي شايد يكي از مهمترين عوامل در تشديد اين علاقه گرفتن
MBA
بود. مباحثي مثل اقتصاد، نظريهء بازيها، استراتژي، رهبري و فرماندهي، طراحي و اجراي عمليات. مخصوصاً از وقتي رفتم توي يك شركت بزرگ مخابرات و كارم شد پيشبرد برنامه هاي عملياتي مسئله بازهم جالبتر شد. اينكه اگر از نظر عملياتي موفق نباشي، ول معطلي، و بهترين برنامه ريزيها با شكست مواجه ميشن.
فكر ميكنم، اين چيزها براي بچه هاي صنايع با توجه به درساشون واضح باشه، ولي براي من با تخصص سخت افزار يا برق، جنبه هاي عملي و عملياتي پروژه ها خيلي ناشناخته بود. به ما همش ياد ميدادن چطوري يك مدار براي اينكار طراحي كنيم يا تحليل كنيم. بعد ميريم تو شركت مخابرات تازه ميفهميم اين دستگاههاي پيچيدهء مخابرات اسونترين قسمت كار هستن. فكر ميكنم مطالعه در زمينهء جنگ اين امكان رو ميده كه تمام اين عوامل رو ادم ببينه و ازشون چيز ياد بگيره و در عين حال كتابي كه ميخونه يا فيلمي كه ميبينه جنبهء تاريخي هم داره و حوصلهء ادم سر نميره.

متاسفانه در مورد بررسی‌ جنگ ایران و عراق من کار خوب ندیدم. برای من تاریخ جنگ جهانی‌ دوم و عوارضی که داشت مهم است. قبل از این که حتا به اینجا بیام مطالعه داشتم ولی‌ آمدن به اینجا انگیزه‌ام را بیشتر کرد. اینجا تاریخ، اسناد و مدارک جنگ را خوب ...نگهداری کردند. شاید یکی‌ از دلایلی که اروپا شدیدا دنبال تثبیت موقعیت است فراموش نکردن جنگ و عوارض ناشی‌ از آن است (نکته مهمی که ما در مملکتمون بهش توجه نمی‌کنیم). کتاب‌ها و فیلم‌های خیلی‌ خوبی هم در این زمینه است که خیلی‌ کمک میکنه..... علاقه خودم شخصاً شدیدا به برنامه‌هایی‌ هست که بعد از جنگ کمک کرد تا آلمان (و ژاپن) دوباره نه تنها روی پا بایسته بلکه از جهاتی هم پیشتاز باشه، از این جهت احترام زیادی برای این مردم قائلم.....

بعله، اروپا كه مركز اين جنگ بود. اذا طبيعيه كه اسناد، مدارك، مكانهاي تاريخي در دسترس هستش. خوشبحالتون. ما بايد تو كتابا بخونيم يا تو فيلم ببينيم. دلم ميخواد يك مسافرت دور اروپا با دوچرخه برم و بعضي از اين هارو بچشم ببينم. من ففط در بچگي اروپا رو ديدم. بعد از اون فقط گذري از فرودگاهها در شدم.در مورد پيشرفت المان بعد از جنگ، البته مردمش خيلي زحمت كشيدن و مردم لايقي هستن. شما اگر به صنايع و تكنولوژي المان در قبل از جنگ نگاه كنيد اينو ميبينيد. مثال زنده اش در ايران يكسري ساختمانهاي دولتي در ايران بود كه قبل از جنگ المانيها ساخته بودن. تقريباً در تمام شهرهاي شمالي كشور هست. مثلاً شهرداري تبريز.ولي بايد كمكهاي حهاني بخصوص امريكا براي جلوگيري پيشرفت كمونيسم در اروپ و دنيا رو هم در نظر بگيريد. مخصوصاً در المان كه به دو قسمت شرقي و غربي تجزيه شده بود، كشورهاي غربي ميخواستن نشون بدن كه مردمي كه در بلوك شرق زندگي ميكنن رفاه و امكانات كشورهاي سرمايه داري رو ندارن. لذا، علاوه بر فرهنگ، صنعت و سختكوشي خودشون عوامل ديگه هم در كار بود.

ژاپن هم همینطور قبل از جنگ منفعل نبوده. تاریخ آلمان به خصوص در اوایل قرن ۲۰ خیلی‌ جالبه، اینها شدیدا پیشرو در بسیاری از علوم میشن و دقیقا همین باعث میشه که به فکر تسخیر دنیا بیفتن. بسیاری از آمریکایی‌‌ها برای تحصیل به آلمان میان و با تجارب خیلی‌ خوبی بر میگردن ... بعد‌ها بسیاری از این دانشمندان آلمانی به آمریکا رفتن و تاثیر به سزایی در آنجا به جان گذاشتن.همینطوره، آمریکا وام‌های زیادی به آلمانی‌‌ها میده و یکی‌ از دلیل اصلیش جلوگیری از پیشرفت کمونیست بوده ولی‌ فقط این وام‌ها نبودن خود مردم آلمان تلاشی که برای ساختن کشورشون کردن، قابل تحسین است. از نظر روانی‌ اینها شدیدا تحت فشار بودن، تا همین چند سال گذشته آلمان محبوبیت خیلی‌ کمی‌ در اروپا داشته و هنوز هم که هنوز است فرانسوی‌ها دل‌ خوشی‌ از اینها ندارن
من اصلا توصیه نمیکنم در آلمان کسی‌ به موزه بره چون تقریبا هیچی‌ اینجا اصل نیست (هر چند که رفتن به برلین را به دلیل مختلف خودم شخصاً دوست دارم)، برای دیدن جاهای قدیمی‌ بهترین جا ایتالیا و فرانسه است و شاید بدونید که جهوری چک هم دست نخورده از جنگ، باقی‌ مانده به خصوص شهر پراگ. میتونیم با برنامه ریزی گرد همایی را اینجا داشته باشیم: )
این که فرانسوی‌ها دماغشون باد داره حرفی‌ نیست ولی‌ تا حدودی هم از این بابت شاکین که اماکن تاریخی‌ از بین رفته و خاطرات بدی از جنگ به جا مونده

به نظر من مفهوم جنگ مترادف است با کشتار، جنایت ، آوارگی ، فقر ، حماقت جنگ کنندگان و سود جویی اربابان جنگ. در دنیای امروز جنگ یک تجارته ، بیزنسه. شما جنگهای این دوره رو ببینین: افغانستان ، عراق و این روزا لیبی. بد نیست به این مقاله یه نگاهی بندازین ببینین فرمانده ی ناتو چه توجیهی می کنه. اصلاً پس از دوران جنگ سرد حضور ناتو چه توجیهی داره؟ هی مجبورن این ورو اون ور دنیا بگردن یه خطری ، تهدیدی چیزی پیدا کنن. البته شکر خدا احمق و جاه طلب کم نداریم که بهانه دست این ماشیهای جنگ بده و ملتها ی بدبخت رو بدبحت تر کنه. دبیر کل ناتو به زبان بی زبانی میگه بابا یه کم سر کیسه رو شل کنین اسلجه ها تو ضراد خانه ها کم نشن.

من فکر میکنم که تا حدی مال نسل خودمون باشه و تو تنها نیستی. ما نه تنها خوندیمش، بلکه لمسش هم کردیم. منم یه مدت خیلی در مورد عواقب ناشیه جنگ کند و کاو کردم. آثار و تبعات جنگها در مناطق و زمانهای مختلف خیلی با هم متفاوت هستن و یکی از د...لایل هم شرایط اقتصادی و فرهنگی هست. خودت مثال خوبی زدی. یادم نمیاد کجا خوندم که بعد از جنگ، ماتو ژاپنیها این بود که اگر بقیه تونستن ما هم میتونیم، اگر بقیه نتونستن ما باید بتونیم. منم تو سربازی خیلی چیزا شنیدم و یاد گرفتم. یه بار تو نیرو هوایی سر یه کاری که بنظرشون خیلی مهم و شاید غیر ممکن میومد و من با جون و دل انجامش دادم، شانس اینو پیدا کردم که یه گپ خیلی دوستانه و نزدیک با تیمسار نادری بزنم و خیلی چیزا یاد گرفتم، کامنت چند هفته پیشم هم به همون دلیل بود، چون شب سال یکی از امرای شهید نیرو هوایی بود.

متاسفانه، در شرايط جنگي معمولاً، ضعيفترين گروهها دچار بدترين و غير انساني ترين مسائل ميشن. معمولاً بچه هاي بيگناه و خانومها سنگين ترين بها رو پرداخت ميكنن. در مود جنگ دوم جهاني، خوب همه ميدونن كه متجاوز اصلي و شروع كنندهء جنگ المان بود و... معمولاً از امريكا هم بخاطر هيروشيما و ناكازاكي انتقاد شديد ميشه. ولي، كمتر كسي از جنايات متفقين بعد از اتمام جنگ، مخصوصاً، روسها در المان چيزي ميدونه. المان شكست خورده، بدون دفاع،،مردم بيگناه در دست كساني كه چون بخودشون ظلم و جنايت شده بود، ظلم و جنايت رو حق مسلّم خودشون ميدونستن


اگر كسي خواست يك ديد نسبتاً كلي در مورد جنگ جهاني دوم بگيره و حال كتاب خوندن هم نداره. سريال "دنيا در جنگ" كه به فارسي هم دوبله شده بود و تلويزيون نشون ميداد، شايد بهترين سريال مستند باشه.

دنیا در جنگ رو من همشو همون موقع که تو تلویزیون ایران پخش میشد دیدم. با پدرم مشتری پروپاقرص اون بودیم. آخه پدر من زخم خورده ی جنگ دوم بود. زخم آوارگی و اخراج از روسیه به ایران در زمان استالین.
همون سالهای قبل از جنگ. من پدرم کودکیشو همش تو آوارگی و چابجایی گذرونده. سربازای متفقین (آمریکاییا) که تو ایران اومده بودن و قجطی و فقرو فلاکت اون موقع رو همیشه یادمیاره. من پدرم متولد 1930 هست. 8 یا 9 ساله بود که اومدن ایران.

از 1945 تا 1990 هر چی جنگ بود که یه پایش کمونیستا بودن و یه پایش اسرائیل و مسلمونا، که البته بیشترین مرگ و میر رو داشتن، مخصوصاً جنوب شرق آسیا که فقط توی کامبوج تا 2 میلیون نفر سلاخی شدن از 1990 به اینور هم آفریقا درگیر جن...گهای خانمان بر انداز قومی بوده و فقط بین دو قوم هوتو و توتسی 800 هزار نفر زن و کودک بصورت کاملاً ایدئو لوژیک نسل کشی شدند
جنگ افغانستان و عراق هم که بهانه اش ایدئولوژی تندروی اسلامی بوده
بعدش هم تعریف جنگ یعنی منافع اما بهانه ها آغازگر جنگها بوده اند

راستي اين روزها يك كتاب خيلي خوب و يك سريال مستند خيلي خوب از كتابخانه
گرفتم و حسابي مشغول هستم.

اسم كتاب:
Masters of Battle
...در مورد تاريخچهء زندگي، شخصيت و نحوهء مديريت و فرماندهي سه ژنرال بزرگ
در چنگ حهاني دوم هستش. اگر به تاريخ يا به شيوه هاي مديريت تحت شرايط
استثنايي و خطرناك علاقه مند هستيد حتماً يك نگاهي به اين كتاب بندازيد.

سريال تلويزيوني توليد بي.بي.سي هستش و عنوانش:
The World War II behind the closed doors
توضيح ميده كه در تلاش براي تسلط به دنيا، سران بعضي كشورهاي درگير در
جنگ جهاني دوم، با بستن پيمانهاي شوم مختلف، از پشت به همديگه و به هم
پيمانهاي خودشون خنجر زدن، خيانت كردن و صدمات و كشته شدگان بيگناه رو
بمراتب بيشتر كردن. قسمت زيادي هم متوجه صدمات به غير نظاميان شده.

نميدونم، ايا همون سرياليِ كه حميدرضا زماني ميگفت يا نه.

جنگ جهانی‌ دوم را هم از زبان متفقین باید شنید و هم متحدین. به نظر من آمریکایی‌‌ها در تهیه فیلم‌ها حرفه یی تر و بهتر از انگلیسیها و فرانسویها کار میکنند. انگلیسیها شدیدا آلمانیها و روس‌ها را میکوبونند. من معتقدم در یک نگاه بیطرف باید صحبت هم...ه را شنید و از بین آنها واقعیت‌ها را بیرون کشید. روس‌ها از سمت شرق و آمریکا و متحدینش از سمت غرب در ماه‌های بعد از جنگ کم در آلمان جنایت نکردن. اینجا یکی‌ دو تا شبکه هست که با همکاری اشپیگل برنامه‌هایی‌ از جاهای مختلف در زمان‌های مختلف بر اساس اسناد و مدارک پخش میکنه. یکی‌ سری از این برنامه‌ها مربوط به جنگ جهانی‌ دوم بود. سعی‌ شده بود که با نگاهی‌ بیطرف به اتفاقاتی که به جنگ کشیده شده بندازه. برای من قسمت‌هایی‌ مهم بود که بعد از جنگ اتفاق افتاده بود. روس‌ها که از هیچ جنایتی در شرق اروپا و آلمان فرو گذاری نکردن (در این مورد جای بحث نیست چون گذشته از اسناد و مدارک و به خصوص مردم این خطّه، هم آمریکایی‌‌ها و هم انگلیسی‌‌ها حسابی‌ در این مورد برنامه ساخته اند). در غرب هم آمریکا و به خصوص انگلیس که شدیدا در جنگ آسیب دیده جنایت‌ها میکنند.... جدایی از پایگاه‌های ناتو در اینجا، انگلیس هنوز پادگان‌های نظامی داره و خانواده‌های نیروهای نظامی با ماشین‌های انگلیسی‌ در این کشور تردد میکنند..... این که بی‌بی‌سی و یا شبکه‌های آمریکایی در این مورد صحبت کنند نمیتونه تنها مدرک موجود از این اتفاق باشه.

شاید اینجا جایی‌ نداشته باشه و حتما دوستان هم از آن بی‌خبر نیستن. من کوتاه اشاره می‌کنم اسنادی هست که نشان میده سالها قبل از شروع جنگ انگلیسی‌‌ها با اطلاع سرانی از صهیونیسم با گروه حاکم بر آلمان به توافق میرسن که یهودی‌ها را مجبور به خروج از آلمان کنند و این زمانی‌ بوده که صهیونیسم مشغول بر رسی‌ تشکیل یک دولت بوده....


No comments:

Post a Comment