Sunday

تابلویی از جنگ اسکندروداریوش سوم

معروفترین اثر آلدوفر همین اثر است که جزو مهمترین اثار هنری دنیا میباشد که مربوط به جنگ اسکندر و داریوش سوم در 323 سال قبل از میلاد مسیح است.

“Issus”

یک شهر باستانی در غرب ترکیه امروزیست و نشاندهنده پیروزی اسکندر بر داریوش سوم در این جنگ میباشد…

در حقیقت در صورتیکه تابلوی موجود در آسمان نقاشی وجود نمیداشت موفق به فهمیدن اینکه این تابلو مربوط به کدام واقعه تاریخی میباشد نمیشدیم.آنچه در اين تابلوی بی نظير بيشتر از همه خودنمايی می کند، طبيعت است. کتيبه ای که شکست داريوش را اعلام می کند، از ابرها آويخته شده و خود نماد اين است که اين شکست ها و پيروزی ها گذرا هستند و به چيزهايی تکيه دارند که خودشان ناپايدارند.هنرمند سعی کرده تا توضیحات تاریخی درباره شمار و نوع مبارزان را به دقت در تابلو پیاده کند…به همین دلیل او از دیدگاه یک پرنده از آسمان این اثر را آفریده و در نتیجه 2 قهرمان اصلی جنگ یعنی پادشاهان در میان ارتش مورچه مانند خود دیده نمیشوند.

اين باز شدن ناگهانی آسمان و تبعيت انسان از طبيعت حکايت از نگرش تازه ای در نقاشی آن دوران دارد . نگرشی که انسان را چون ذره ای ناچيز در مقابل اين جهان پهناور و شگفت به حساب می آورد. جهانی که رزمندگان حشره وارش در پايان کار راهی بجز فنا شدن در آن را ندارند.
اگر خوب به تصوير دقيق بشويم می توانيم حل شدن انسان های کوچک را در طبيعت عظيم جاودانه، آشکارا به تماشا بنشينيم

در آسمان تصویر خورشید به عنوان نماد اسکندر از پس ابرها آمده و ماه که نماد داریوش است را شکست میدهد…آسمان شگفت انگیز کاملا در ارتباط با انسانهای زیر رشته کوهها و هماهنگ با آنان است.این اثرصاحب رتبه اول را در میان 100 نقاشی برتر در ویکیپدیا میباشد.

No comments:

Post a Comment