Friday

چاوز: در سازمان ملل «ديگر اثری از بوی باروت نيست»

رئيس جمهوری ونزوئلا، خلاف سخنرانی آتشين سه سال پيش خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عليه جورج بوش، روز پنجشنبه با خوشنودی اعلام کرد: "اينجا ديگر اثری از بوی باروت نيست، بوی باروت در هيچ کجا به مشام نمی رسد، هر آنچه هست اميد است و روشنايی. بگذاريد در قلبمان جايی بزرگ برای اين اميد باز کنيم." رئيس جمهوری ونزوئلا دقايقی از بخش آغازين سخنرانی خود را به مرور اثر جديد و مستند کارگردان آمريکايی، اليور استون، به نام "جنوب مرز" پرداخت، که با حضور چاوز در فستيوال ونيز بروی پرده رفت. اين فيلم با نگاهی آميخته به تحسين آميز تاريخچه مختصری از وقايع ونزوئلا و روند رسيدن چاوز به مقام رياست جمهوری آن کشور را به تصوير می کشد.

چاوز در اين سخنرانی کاپيتاليسم را به عنوان سرمنشاء ايجاد تغييرات منفی در جو کره زمين محکوم ساخت و از پرزيدنت اوباما به خاطر دادن وعده های بلند پروازانه ای که قادر به انجامشان نيست انتقاد به عمل آورد. چاوز در اين ارتباط پرسيد: "به نظر شما به نظر نمی رسد دو اوباما وجود دارد؟"

وی که در مجامع بين المللی به عنوان چهره ای دردسر آفرين شهرت دارد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۶ بيشت از هشت مرتبه جورج بوش، رئيس جمهوری وقت آمريکا را شيطان خطاب کرد.

اما اين بار سخنرانی او در مقايسه با سخنرانی معمر قذافی بسيار آرام و منطقی به نظر می رسيد. وی در ابتدای سخنرانی خود گفت، " مطمئن باشيد من ابداً نمی خواهم به اندازه قذافی صحبت کنم، چون هر آنچه گفتنی بود، او گفت."اما پس از ۵۱ دقيقه سخنرانی گفت، انگار فقط ۱ دقيقه صحبت کرده ام و شش دقيقه بعد سخنانش را به پايان برد."

ايالات متحده آمريکا هوگو چاوز را تهديدی عليه امنيت و ثبات آمريکای لاتين می داند و چاوز هم از آمريکا همواره به عنوان مظهر امپرياليسم ياد می کند.

No comments:

Post a Comment