Thursday

خیابان گاندی تهران

در خیابان گاندی دو مورد جالب وجود دارند کم توجه مرا به خود جلب کردند. از یکیش عکس گرفتم. از دومیش نمی شود عکس گرفت. حالا می گویم چرا!

مورد اول: این عکس را ببینید. چند نکته خیلی جالب در این عکس هست:

-ورود آقایان ممنوع! این یک فروشگاه کفش و کیف زنانه است. صاحب فروشگاه ورود آقایان را ممنوع کرده است، آن هم با خط قرمز! دلیل این کار روشن نیست. به هر فروشگاه کفش و کیف زنانه در تهران می توانید وارد شوید به جز این یکی. درس اول بازاریابی در اینجا: اگر همسر یا دوست دختر شما همراهتان نباشد ، اجازه خرید از این فروشگاه را ندارید. بروید از جای دیگر بخرید. به این می گویند هوش فراوان در بازاریابی و فروش.

-صاحب فروشگاه و دیگر فروشندگان خودشان آقا تشریف دارند. البته تا آن حد که در ظاهر قابل تشخیص است. بقیه اش را ما خبر نداریم.

-هیچ کدام از فروشگاه های دیگر در خیابان گاندی چنین محدودیتی ندارند. صاحب این فروشگاه هنوز به این فکر نکرده که چرا.

-مشتریان محترم مراقب کیف پول خود باشید! این یکی دیگر آخر بازاریابی (Marketing) است. می گوید اگر وارد فروشگاه ما شدید، ممکن است کیف شما را بزنند. هنوز این را نگرفته که ایجاد احساس امنیت و آرامش برای مشتری پایه بازاریابی و فروش است.

مورد دوم: در پیاده روی روبروی همین فروشگاه در خیابان گاندی دستفروشان در کنار پیاده رو لباس زیر زنانه در کارتون های مقوایی می فروشند و اطرافشان هم همیشه پر از مشتری است. لباس زیر ها رنگهای شاد و فلورسنت دارند و از این رو توجه دختران جوان را جلب می کنند. برخی از این دختران گاهی چنان گرم زیرورو کردن سوتین ها می شوند که یادشان می رود که در خیابان پر رفت و آمد هستند. تاکنون دو بار شاهد بودم که دختری یک سوتین را روی سینه خود گرفته و دارد فکر می کند که اندازه است یا نه. بهترین سوژه عکاسی است، حداقل از این رو که در جمهوری اسلامی اتفاق می افتد. یک عکاس زبل می خواهد که در یک جای امن به کمین بنشیند.

مورد اول+مورد دوم= مورد سوم: آقای فروشنده کیف و کفش اگر کمی سرش را آنطرفتر بگیرد، می تواند این صحنه را حتما روزی بیست بار ببیند. البته هنوز رابطه این را با آن دو تابلوی فروشگاهش درک نکرده است. ببینیم چقدر طول می کشد تا تابلوها را بردارد.

No comments:

Post a Comment