Tuesday

اولین زن ایرانی در المپیک زمستانی

مرجان کلهر، در دامنه های پیست اسکی دیزین در شمال تهران بزرگ شده، ولی هیچ گاه این فکر را نمی کرده که در ۲۱ سالگی به عنوان اولین زن ایرانی در بازی های زمستانی المپیک شرکت کند.

مرجان کلهر که روز ۲۴ فوریه از پیست اسکی "ویسلر کریکساید" پایین خواهد آمد به فرانس پرس می گوید: "بسیار خوشحالم که می توانم در این بازی ها شرکت کنم و افتخار می کنم که پرچمدار تیم ایران هستم." او دو روز پس از آن، شانس خود را در رشته اسلالوم امتحان خواهد کرد و تنها هدفش این است که نهایت تلاش خود را بکند.

تنها زن یک تیم چهار نفره و تنها نماینده زن از خاورمیانه روز دوشنبه به سوی کانادا پرواز خواهد کرد. دیگر ورزشکاران تیم ایران عبارتند از: پوریا ساوه شمشکی، حسین ساوه شمشکی و سید ستار صید.

در سن ۱۱ سالگی بود که حرفه مرجان کلهر کم کم شکل گرفت و او اولین موفقیت ملی خود را به دست آورد. او که الگویش کاترین زتل، قهرمان اتریشی است می گوید: "من در دیزین بزرگ شدم. خانواده ام آنجا اسکی می کردند. من در سن ۴ سالگی اسکی را شروع کردم و قهرمان نوجوانان شدن در سن ۱۱ سالگی به من ایده های بسیاری داد."

بلیت برای ونکوور

با اینکه ایران دارای دو رشته کوه بزرگ است، ولی اسکی چندان در سطح کشور گسترده نیست و فصل ورزش های زمستانی در این کشور نسبتاً کوتاه است. در پیست دیزین که در رشته کوه البرز در ۱۲۰ کیلومتری شمال تهران واقع شده، اسکی بازان ایرانی و خارجی در کنار یکدیگر اسکی می کنند.

مرجان موفقیت و پیشرفت خود را مدیون برادرش رستم است که در گذشته قهرمان اسکی در رشته آلپاین بوده و امروز مدیر فنی تیم ایران در مسابقات المپیک است.

مرجان کلهر در سن ۱۶ سالگی در مسابقات ترکیه مدال برنز را از آن خود کرد و دو سال بعد در مسابقات لبنان در رشته اسلالوم برنده مدال طلا و در رشته مارپیچ بزرگ برنده مدال نقره شد.

او می گوید که بهترین دورانی که در این ورزش گذرانده مربوط به سال گذشته در مسابقات قهرمانی جهان در فرانسه می شود که در آن توانست امتیاز لازم برای شرکت در مسابقات زمستانی ونکوور را به دست آورد.

روسری زیر کلاه کاسک

ایران از سال ۱۹۵۶ یعنی از زمان اولین حضورش در المپیک، ۹ بار به مسابقات زمستانی راه پیدا کرده. بهترین رتبه برای این کشور جایگاه سی ام بود که در سال ۱۹۹۸ توسط حسن شمشکی در رشته اسلالوم در ناگانو کسب گردید.

کلهر مطمئن نیست که بتواند روی سکو برود، ولی مصمم است که نهایت تلاش خود را خواهد کرد. او در این مورد می گوید: "برف ایران متفاوت است. برف در پیست های کانادا بیشتر روی هم انباشته می شود و تدارک پیست و آماده سازی آن برای مسابقه بسیار بهتر است. امیدوارم که یک هفته تمرین در ونکوور به من کمک کند تا با این شرایط آشنا شوم."

با توجه به قوانین پوشش اسلامی که در جمهوری اسلامی اجباری است، کلهر در زمان مسابقات در زیر کلاه کاسکش روسری به سر خواهد کرد. او در این مورد می گوید: "اسکی ورزشی است که در آن باید پوشش کامل داشت. به همین دلیل من مشکل لباس ندارم و قوانین پوشش اسلامی را رعایت می کنم."

No comments:

Post a Comment