Saturday

پنج خرس نقره‌ای و یک تقدیر از برلیناله برای ایران

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین یا برلیناله یکی از جشنواره‌های معتبر فیلم دنیا است که هر ساله در ماه فوریه ـ بهمن‌ماه ـ در برلین، پایتخت آلمان برگزار می‌شود. برلیناله در کنار جشنواره ونیز و جشنواره کن، یکی از سه جشنواره مهم دنیا به شمار می‌رود که به واسطه برگزاری آن در دومین ماه از تقویم میلادی، اولین رویداد مهم سینمایی هر سال شناخته می‌شود.

این جشنواره هر ساله جایزه خرس طلایی و خرس نقره‌ای را به برگزیدگان بخش اصلی اهدا می‌کند، خرس به عنوان نمادی از شهر برلین شناخته می‌شود.

تاکنون سینمای ایران از جشنواره برلین 5 خرس نقره‌ای گرفته است که بدین شرح است:

جایزه خرس نقره‌ای، 1974 طبیعت بی‌جان(سهراب شهید ثالث)، بهترین کارگردانی

جایزه خرس نقره‌ای، 1976، فیلم باغ سنگی(پرویز کیمیاوی)، بهترین کارگردانی

تقدیر مخصوص، 1991، فیلم دندان مار‌(مسعود کیمیایی)

جایزه خرس نقره‌ای، 2006، فیلم آفساید(جعفر پناهی)، بهترین کارگردانی

جایزه خرس نقره‌ای، 2008، فیلم آواز گنجشک‌ها(مجید مجیدی)، بهترین بازیگر مرد

جایزه خرس نقره‌ای، 2009، فیلم درباره الی(اصغر فرهادی)، بهترین کارگردانی

برلیناله نخستین‌بار در سال 1951 با نمایش فیلم «ربکا» ساخته آلفرد هیچکاک گشایش یافت و سالانه میزبان نزدیک به 19000 سینماگر و خبرنگار از 136 کشور دنیاست.

در هر دوره این جشنواره حدود 400 فیلم در قالب‌های مختلف نمایش داده می‌شود و نزدیک به 270 هزار بلیت برای تماشای این آثار به فروش می‌رسد.

علاوه بر این هم‌زمان با برپایی جشنواره، بازار فیلم اروپا (EFM) نیز در برلین برگزار می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین بازارهای فیلم در سطح دنیاست.

هر ساله 20 فیلم بلند از میان جدیدترین ساخته‌های سینمایی دنیا برای اولین‌بار در بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین به نمایش در می‌آید. در پایان،‌ هیات داوران جایزه خرس طلایی را به بهترین فیلم اهدا خواهند کرد و به برگزیدگان رشته‌های کارگردانی، بازیگر مرد، بازیگر زن، دستاورد هنری و فیلم‌نامه جایزه خرس نقره‌ای تعلق خواهد گرفت.

هم‌چنین هر ساله یک جایزه خرس نقره‌ای به برگزیده ویژه هیات داوران اعطا می‌شود. در کنار این، جایزه‌ای به نام آلفرد باور(موسس جشنواره) به فیلمی که هنر سینما را در مسیر تازه‌ای به جریان اندازد، تعلق می‌گیرد.

در کنار بخش مسابقه که مهم‌ترین قسمت جشنواره به شمار می‌رود بخش‌های دیگری نیز وجود دارد که هر ساله به رونق برلیناله کمک می‌کند. بخش پانوراما که اختصاص به آثار تازه سینماگران مطرح جهانی دارد، ‌نمایش دهنده فیلم‌هایی ست که در مرز میان سینمای هنری و تجاری قرار می‌گیرند و ممکن است در هیاهوی آثار تجاری نادیده گرفته شوند.

تالار گفتگوی بین‌المللی سینمای نو Forum‌ بخشی‌ست که در قالب سخنرانی، هم‌اندیشی، گزارش و... به ردیابی دستاوردهای نوین هنری و تکنیکی در عرصه سینما می‌پردازد.

بخش Generation که اختصاص به نمایش فیلم‌های کودکان و نوجوانان دارد و برگزیدگان خود را توسط هیات داورانی از همین رده سنی انتخاب می‌کند.

بخش سینمای آلمان به بررسی فیلم‌های چشمگیر ساخته شده در آلمان می‌پردازد و برلیناله ویژه‌ آثار تجربی و نوگرایانه از سراسر دنیا را نمایش می‌دهد.

فیلم‌های کوتاه نیز هر ساله در بخش مجزایی در جشنواره به نمایش در می‌آیند.

«به عشق غذا» شعار چهارمین دوره بخش سینمای آشپزخانه‌ای جشنواره برلین است که از 14 تا 19 فوریه در سینما Martin – Gropius – Bau‌برپا می‌شود.

برنامه با یک نمایش فیلم در ساعت 7:30 عصر آغاز می‌شود و پس از آن پنج آشپز مخصوص این بخش، با الهام از فیلم نمایش داده شده،‌غذایی را برای تماشاگران آماده خواهند کرد.

49 یورو هزینه تماشای فیلم و صرف شام در رستوران سینماست. ساعت 10 شب نیز نمایش دیگری برقرار خواهد بود که با هزینه 7 یورو می‌توان در آن شرکت کرد اما خبری از غذا نخواهد بود.

رستوران سینمای این بخش نیز از ساعت 11:30 شب تا 2 بامداد میزبان همه حاضران در جشنواره خواهد بود.

فیلم مستند »دستور آشپزی» ساخته محمد شیروانی به نمایندگی از سینمای ایران در این بخش به نمایش درخواهد آمد.

از سال 2007 هر ساله در کنار جشنواره برلین، استعدادهای جوان سینما و پیشکسوت‌های رشته‌های مختلف فنی و هنری گرد هم می‌آیند تا در قالب‌های مختلف آموزشی،‌سخنرانی یا مباحثه به تبادل تجربیات و اطلاعات بپردازند.

نزدیک به 350 سینماگر جوان منتخب از سراسر دنیا برای حضور در این بخش دعوت می‌شوند تا دوره کوتاه مدتی را در کنار حرفه‌ای‌های سینما بگذرانند.

علاوه بر این، برلیناله هر سال کمپ‌های مشابهی را در جشنواره‌های بوینس آیرس(آرژانتین)، ‌دوربان(آفریقای جنوبی) و سارایوو(بوسنی و هرزگوین) برگزار می‌کند.

این برنامه اختصاص به هنرمندان زیر 30 سال دارد که به زبان انگلیسی مسلط باشند و به شکل آکادمیک یا تجربی فیلمسازی را تجربه کرده باشند و آثارشان در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم‌های کوتاه و مستند حضور داشته و یا جوایزی کسب کرده باشد.

نوید فشامی(فیلمساز، طراح صدا و آهنگساز) و بهاره رجبی(فیلم ساز) به نمایندگی از سینمای ایران در این بخش شرکت می‌کنند.

برگزاری بازار فیلم اروپا، بازار تولید مشترک و... از دیگر بخش‌های جشنواره‌ی فیلم برلین است.

برای این دوره‌ جشنواره‌ی برلین تاکنون محمد سریر عضو هیأت‌مدیره خانه سینما، مریلا زارعی نایب رییس انجمن بازیگران سینما، سعید مستغاثی رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و مسعود میمی رییس کانون برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان، راهی جشنواره‌ برلین شده‌اند.

این گروه از سینماگران در راستای فعالیت‌ها و حضور بین‌المللی سینمای ایران به برلین سفر کردند تا با آخرین دستاوردهای تولیدات سینمای جهان آشنا شوند.

این سفر در راستای مجموعه سفرهای حضور سینماگران ایرانی در مجامع بین‌المللی است که پیش از این در جشنواره کن 9 نفر، آکادمی اسکار 9 نفر، پاریس(دیدار از سازمان‌های سینمایی) چهار نفر از سوی خانه سینما اعزام شدند.

شصتمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم برلین که از 22 بهمن تا دوم اسفندماه برپاست در این دوره از سینمای ایران میزبان فیلم «شکارچی» رفیع پیتز در بخش مسابقه، فیلم مستند «قرمز، سفید، سبز» به کارگردانی نادر داودی در بخش پانوراما، مستند «دستور آشپزی محمد شیروانی»،‌ «موش و گربه» بیژن زمان‌پیرا، ناهید قبادی و «از باد بپرسید» ساخته بتین قبادی است.

.

No comments:

Post a Comment