Wednesday

محمد البرادعی

هواداران دمکراسی در مصر در صدد ترتیب دادن یک راه پیمائی به منظور استقبال از محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند. آنها امیدوارند که آقای برادعی خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر کند که سال آینده میلادی برگزار می شود . قرار است که آقای برادعی روز جمعه (۱۹ فوریه) وارد قاهره، پایتخت مصر بشود. هواداران او به منظور حمایت از شرکت او در انتخابات، یک وبسایت هم درست کرده اند.

فعالان هوادار دمکراسی در مصر از این بابت نگرانند که ماموران امنیتی با هرگونه تلاشی برای گردهمایی در خیابان های قاهره به منظور حمایت از آقای برادعی، برخورد کنند.

هواداران آقای برادعی در وبسایتشان توصیه می کنند که کسانی که برای استقبال به فرودگاه قاهره می روند حداکثر در گروه هائی متشکل از سه نفر حرکت کنند.

تحت قوانین اضطراری در مصر ماموران پلیس می توانند تجمع های بیشتر از سه نفر را متفرق و اعضای آن را بازداشت کنند.

هواداران آقای برادعی می گویند که اگر از رفتن آنها به فرودگاه جلوگیری شود، در مقابل منزل محمد البرادعی اجتماع خواهند کرد.

محمد البرادعی گفته است تنها در صورتی در انتخابات شرکت خواهد کرد که قانون اساسی مصر اصلاح شود و برگزاری انتخاباتی عادلانه و آزاد ممکن شود. تغییر قانون اساسی مصر یکی از تقاضاهای قدیمی مخالفان دولت است. اما دولت حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، احتمال تغییر قانون را رد کرده است.

فعالان دمکراسی می گویند که احتمال شرکت محمد البرادعی در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک نامزد رسمی، ادعای حزب حاکم مبنی بر عدم وجود نامزد معتبر دیگری در انتخابات را متزلزل کرده است.

No comments:

Post a Comment