Saturday

نیوساینتیست: ایران سریع‌ترین رشد علمی جهان را دارد

مجله «نیو ساینتیست» در گزارشی که به تازگی منتشر شد، سال ۲۰۱۰ را سال علم برای ایرانیان نامید. به گزارش این مجله رشد علمی در خاورمیانه، که تقریبا فقط در ایران و ترکیه اتفاق می‌افتد، یازده برابر مقدار متوسط جهانی آن است.

«ساینتیست متریکس» که یک شرکت تحلیل داده‌ها در مونترال کاناداست، گزارش دقیقی از «تغییر جغرافیای سیاسی تولید علم در جهان» از سال ۱۹۸۰ منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است: «آسیا حتی سریعتر از آنچه که درگذشته تصورش می‌شد گوی سبقت را (در زمینه تولید علم) می‌رباید. اروپا، بر خلاف تصور موجود، جایگاه قبلی‌اش را حفظ کرده، اما خاورمیانه منطقه‌ای است که باید با دقت آن را مورد نظر قرار داد.»

در ادامه این گزارش آمده‌است: «مطالب علمی منتشر شده در ایران بیشتر در موضوعات شیمی معدنی و شیمی هسته‌ای، علوم هسته‌ای و فیزیک ذرات بنیادی، و مهندسی هسته‌ای اند. مقالات علمی در زمینه مهندسی هسته‌ای دویست و پنجاه برابر متوسط جهانی‌ اند هرچند تحقیقات در علوم کشاورزی و پزشکی نیز افزایش داشته‌اند.»

It might be the Chinese year of the tiger, but scientifically, 2010 is looking like Iran's year.

Scientific output has grown 11 times faster in Iran than the world average, faster than any other country. A survey of the number of scientific publications listed in the Web of Science database shows that growth in the Middle East – mostly in Turkey and Iran – is nearly four times faster than the world average.

http://www.newscientist.com/article/dn18546-iran-showing-fastest-scientific-growth-of-any-country.html

No comments:

Post a Comment