Monday

آنفولانزای خوکی، تنها یک بلوف؟

زمانی که سازمان بهداشت جهانی نسبت به پاندمی آنفولانزای خوکی هشدار داد، بسیاری از مردم جهان را ترس فراگرفت. اما آنفولانزای خوکی تلفات چندانی نداشت. آیا سازمان بهداشت جهانی وصنایع داروسازی تبانی کرده بودند؟

در سال گذشته در پی شیوع گسترده آنفولانزای خوکی در جهان و افزایش آمار تلفات آن، بنابر تصمیم اتخاذ شده در جلسه کارشناسان ویژه سازمان بهداشت جهانی، درجه هشدار و احتمال ابتلا به این بیماری به ۴ ارتقا یافت. با افزایش درجه‌ی هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد ابتلا به این بیماری، تولید انبوه واکسن آغاز شد. بسیاری از کشورها در سفارش واکسن آنفولانزای خوکی با هم به رقابت پرداختند. تنها دولت آلمان ۵۰ میلیون آمپول محتوای آنفولانزای خوکی سفارش داد و تلاش کرد بخش بزرگی از آن را با تبلیغ و هشدار در مورد خطر ابتلا به این بیماری توجیه کند.

اما تحقیقات کارشناسان مسائل بهداشتی نشان می‌دهد که شمار کسانی که بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند در مقایسه با تلفاتی که آنفولانزاهای دیگر سالانه بر جای می‌گذارند، بسیار پایین است. حال پرسش این است که آیا سازمان بهداشت جهانی(WHO) و صنعت داروسازی در مورد آنفولانزای خوکی تبانی کرده ‌بودند؟

شورای اتحادیه‌ی اروپا بررسی این ظن را آغاز کرده است. در جلسه‌‌ی استماعی که به همین منظور برگزار شد، پرسش اصلی این بود که چگونه یک ویروس آنفولانزای بی‌خطر توانست بزرگترین کمپین را که منجر به گسترش ترسی بی‌سابقه در تاریخ در میان مردم شد، به راه بیندازد. لوک هسل، نماینده‌ی صنعت داروسازی اروپا و کاجی فوکودا نماینده‌ی سازمان بهداشت جهانی، دو کارشناس برجسته‌ در امور بهداشتی، پاسخ دهندگان در این جلسه بودند. توضیح نماینده‌ی کنسرن داروسازی اروپا شنیدنی است:« ما این کار را انجام دادیم، چون از ما خواسته شده بود.» و نماینده‌ی WHO اضافه می‌کند: «پیش‌بینی چگونگی و سرعت انتشار یک پاندمی، غیر ممکن است

پرفسور اولریش کیل از دانشگاه مونستر آلمان که در زمینه‌ی بیماری‌های واگیردار تحقیق می‌کند معتقد است که نیازی به پیش‌بینی پاندمی در آلمان نبود. او می‌افزاید: «در آلمان سالانه ۳۶۰ هزار انسان بر اثر بیماری‌های قلبی جان می‌سپارند، ۲۱۰ هزار تن بر اثر ابتلا به انواع سرطان و ۵۰۰ نفر مبتلا به بیماری ایدز. این درحالی است که بر اثر آنفولانزای مرغی یا سارس کسی نمرد. چیزی که امروزه شاهد آن هستیم اسراف بی‌نظیر منابع در بخش بهداشت و درمان در سطح بین‌المللی است


دویچه وله.».»

No comments:

Post a Comment