Monday

بد نیست یادی هم از بعضی از یاران ایشان کنیم مانند : دکتر صدیقی ، دکتر شایگان و مهندس رضوی که بعد از ۲۸ مرداد در دادگاه با شجاعت از خدمات خود و دکتر مصدق دفاع کردند و ماه ها در زندان ماندند و تسلیم نشدند . دکتر فاطمی که ماهها با تن مجروح در ...زندان بود و تا آخرین لحظه از نهضت مردم ایران و رهبران ان ستایش و تجلیل کرد. محمود نریمان که به درست کاری شهرت داشت در یک خانه صد متری در خیابان آذربایجان زندگی میکرد و سالهای آخر پس از زندان را با سختی و عسرت گذرانید. دکتر شمس الدین امیر علایی، پس از سالها وزارت ، در دورانی که کارمندان عادی وزارت خانه ها صاحب اتومبیل بودند با اتوبوس رفت و آمد میکرد و در منزل کوچک و قدیمی زندگی میکرد . .....

در سفر لاهه چند نفر همراه دکتر مصدق بودند که بیشتر سیاهی لشکر بودند تا هیات نمایندگی ایران به استثنای حسین نواب، وزیر مختار ایران در هلند، اللهیار صالح و مهندس کاظم حسیبی . بقیه دنبال گردش، تفریح و کارهای خصوصی بودند . غلامحسین مصدق، در کتاب در کنار پدرم میگه : حتا بعضی اوقات جمع آوری آنها در هتل مشکل بود. روزی پدرم گفت : غلام برو مقداری شکلات بخر . من هم رفتم و یک جعبه خریدم. وقتی جعبه را دید گفت چرا یکی؟ ۴- ۵ جعبه دیگر هم بخر، اینها را باید با شکلات جمع و جورشان کرد !!!!!!

در دادگاه لاهه از ۱۴ قاضی ، ۹ نفر به نفع ایران رای میدن. در بین آنها MacNeir قاضی انگلیسی هم بوده که به نفع ایران رای میده !!!!! غلامحسین مصدق در کتاب در کنار پدرم تعریف میکنه که بعد ها که برای شرکت در یک کنگره پزشکی به لندن میره ، در خیاب...ان در صف اتوبوس ، شخصی بهش سلام میکنه ، دقت که میکنه میبینه همان قاضی انگلیسی است . در ادامه میگه : "احوال پدرم را پرسید ، گفتم پس از زندان تحت نظر است. تعجب کرد و گفت او از مردان بزرگ تاریخ است. به ایران خدمت کرد ، باید مجسمه اش را از طلا بسازند ... "

No comments:

Post a Comment