Sunday

ایمیل عاشقانه از سفارت آلمان

دویچه وله : شایعه دستگیری دیپلماتهای آلمانی در ایران در رسانه‌های جهان جنجال به پا کرد.در حالی که چنین دستگیری اتفاق نیافتاده بود. بر اساس اطلاعات هفته‌نامه اشپیگل، اصل ماجرا داستان یک پلیس آلمانی است که عاشق یک دختر ایرانی شده بود.

بنا به گزارش هفته‌نامه‌ی آلمانی اشپیگل، چهارشنبه‌ی گذشته، ۲۷ ژانویه، دولت آلمان خواستار بازگشت دوتن از ماموران پلیس این کشور ‌شد که در سفارت آلمان در ایران کار می‌کردند. این در حالی است که دستگاه اطلاعاتی ایران ادعا می‌کرد که این دو بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) اعلام کرده بود که آن دو مامور پلیس آلمان که گویا روز ۲۷ دسامبر دستگیرشده بودند، با جنبش سبز در ایران ارتباط داشتند و حتی از اعتراض‌ها در ایران حمایت می‌کردند. وزارت خارجه‌ی آلمان این خبر را سریعا تکذیب کرد. زیرا این دو مامور پلیس هیچ وقت دستگیر نشدند، بلکه پلیس ایران اوائل ماه نوامبر تنها یک بار مشخصات آنان را کنترل کرده بود.

اما داستان واقعی چیست؟ پشت این خبر جنجالی به اصطلاح “بازداشت دو پلیس آلمانی”، دراصل رابطه‌‌ای خصوصی میان یکی از پلیس‌های آلمان و یک دختر ایرانی قرار داشت، رابطه‌ای که توجه وزارت اطلاعات را به خود جلب کرده بود. مقامات ایران، این خانم را به هواداری از میرحسین موسوی متهم می‌کنند. خبرگزاری ایرنا ادعا می‌کند، این خانم جاسوس بوده و به این دو مامور آلمانی اطلاعات می‌داده است.

مقام‌های آلمان بر این اعتقادند که وزارت اطلاعات ایران ایمیل‌‌های این مامور پلیس را به خانم ایرانی کنترل ‌می‌کرده‌اند، زیرا که یورگ ب. برای فرستادن این ایمیل‌ها از آدرس ایمیل کاریش استفاده می‌کرد.

هفته‌‌نامه اشپیگل این پیشامد را برای وزارت خارجه‌ی آلمان شرم‌آور توصیف کرده، زیرا چنین اتفاقی در سال ۲۰۰۸ نیز برای یک مامور پلیس دیگر آلمانی رخ داده بود.

قرار است این دو مامور پلیس پس از بازگشت، مورد بازجویی قرار گیرند. علاوه بر این وزارت خارجه‌ی آلمان قصد دارد که تمام کارکنان سفارت را درباره‌ی چنین مسائلی آگاه کند که روابط خصوصی می‌توانند در اوضاعی همانند ایران ابعاد سیاسی پیدا کنند.

No comments:

Post a Comment