Monday

ویکی‌لیکس این‌بار رهبران جهان را هدف گرفت

روزنامه انگلیسی «گاردین» بخش‌هایی از اسنادی را که ویکی‌لیکس ادعا کرده بود در اختیار دارد منتشر کرد. در این اسناد گزارش‌های بسیاری در مورد اکثر رهبران جهان وجود دارد.

آمریکا پس از انتشار این اسناد بر روی اینترنت به‌طور رسمی انتشار این اسناد را محکوم کرد.

به گزارش دویچه‌وله، در میان اسناد منتشر شده ویکی‌لیکس گزارش‌های زیادی در مورد کشورهای عربی و اسرائیل وجود دارد. در این مدارک که به مکاتبات وزارت خارجه آمریکا مربوط می‌شود‌، در مورد «گوردون بروان»، نخست‌وزیر پیشین انگلیس و «حامد کرزی»، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز توصیفات نه چندان خوشایندی می‌توان دید.

به گزارش خبرگزاری «فرانسه» از برلین، بر اساس اسناد سایت ویکی‌لیکس که در اختیار نشریه آلمانی اشپیگل قرار گرفت، ارزیابی مقام‌های آمریکایی از «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان ارزیابی شرم‌آور بوده که وی را ضعیف توصیف کرده است.

در نامه منتسب به سفیر آمریکا در برلین به تاریخ 24 مارس سال 2009، وی به وزارت خارجه کشورش گفته است که مرکل از خطر گریزان است و خلاقیت چندانی ندارد.

بنا بر این اسناد، آمریکایی‌ها استدلال می‌کنند از نظر صدراعظم آلمان دیپلماسی بین‌المللی مهمتر از همه دیدگاه‌های وی در مورد سیاست‌های داخلی است.

در ادامه اسناد ویکی‌لیکس ، «گیدو وستروله»، وزیر خارجه آلمان با شدت بیشتری مورد انتقاد قرار گرفته و فردی ناکامل، ‌خودبین و منتقد آمریکا معرفی شده است.

در یکی از نامه‌های سفارت آمریکا در برلین به تاریخ 22 سپتامبر2009، چند روز پیش از انتخابات آلمان که برای وزارت خارجه آمریکا ارسال شده بود، آمده است که وستروله تجربه زیادی در سیاست خارجی ندارد.

در سند دیگری به تاریخ فوریه سال 2010، «فیلیپ مورفی»، سفیر آمریکا در برلین خطاب به وزارت خارجه کشورش نوشته است که وستروله مانعی واقعی بر سر راه تلاش‌های آمریکا برای افزایش تعداد نظامیان آلمانی در افغانستان است.

براساس اسناد طبقه‌بندی شده آمریکا که ویکی‌لیکس منتشر کرده است یک دیپلمات بلند پایه آمریکا در رم طی نامه‌ای محرمانه به واشنگتن نوشته است «سیلویو برلوسکنی»، نخست‌وزیر غیر موثر است که انرژی خود را برای مسایل حزبی هدر می‌دهد.

«الیزابت دیبل»، کاردار سفارت آمریکا در رم طی نامه خود به واشنگتن نوشته است برلوسکنی به‌عنوان رهبر اروپای مدرن، فردی سست، مغرور و بی فایده است.

در سند دیگری آمده است که برلوسکنی از نظر فیزیکی و سیاسی یک رهبر ضعیف است که شب‌ها تا دیروقت به خوشگذرانی مشغول است و میل فراوان او به شرکت در مهمانی‌ها، موجب شده زمان کافی برای استراحت نداشته باشد.

یک سند دیپلماتیک دیگر که دیپلمات‌های آمریکایی در رم سال گذشته به واشنگتن ارسال کرده‌اند، نشان می‌دهد که به گفته رابطان ایتالیایی برلوسکنی مناسباتی به‌طور غیر عادی نزدیک با «ولادیمیر پوتین»، نخست‌وزیر روسیه دارد. این دیپلمات‌ها به هدایای گرانبها، قراردادهای عظیم انرژی و یک واسطه ایتالیایی روس زبان که هویتی نامشخص دارد، اشاره می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داد که این دیپلمات‌ها در نامه خود به واشنگتن نوشته‌اند به نظر می‌رسد برلوسکنی به طور فزاینده‌ای تبدیل به سخنگوی پوتین در اروپا شده است.

سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا در واکنش به انتشار اسناد محرمانه درباره زندگانی پر عیش و نوش وی در پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس، این انتقادات را به استهزا گرفت ولی احزاب مخالف اعلام کردند انتشار این اسناد هرچه بیشتر اعتبار ایتالیا را در جهان مخدوش کرده است.

رئیس‌جمهوری یمن نیز با اعلام این‌که نیروهای این کشور ضد القاعده عملیاتی انجام می‌دادند، اعتراف کرد این حملات، پوششی برای اقدام‌های نظامیان آمریکایی بوده است.

بر اساس اسناد منتشر شده ویکی‌لیکس، «علی عبدالله صالح» در دیدار ماه ژانویه گذشته خود با ژنرال «دیوید پترائوس»، فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه بر تداوم حملات نیروهای یمنی تاکید و پیامی نیز به سفارت آمریکا در یمن ارسال کرده بود.

این گزارش، معاون نخست‌وزیر یمن را وادار کرد تا به شوخی اظهارات پیشین خود را به مجلس این کشور دروغ بخواند مبنی بر این‌که نیروهای ارتش یمن حملاتی را ضد القاعده در شبه جزیره عربی ترتیب داده بودند.

در همین ارتباط روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز اوایل همین ماه در گزارشی از استقرار هواپیماهای بدون خلبان برای هدف قرار دادن نیروهای جهادی خبر داده بود.

در حالی که بیش از یک‌صد هزار نظامی آمریکایی با متحدان القاعده در افغانستان در حال نبرد هستند، بدبینی‌های عمومی در یمن نیز درباره اقدامات نظامی واشنگتن در این کشور وجود دارد، هر چند مقام‌های آمریکا تاکید کرده‌اند صنعا جنگ علیه شبه نظامیان را هدایت می‌کند.

بنا بر این گزارش، «رابرت گیتس»، وزیر دفاع آمریکا نیز روز شانزدهم نوامبر آموزش به نیروهای امنیتی یمن و ارسال تجهیزات لازم را برای آنها بهترین گزینه برای مقابله با تهدیدهای مطرح شده از جانب شبه نظامیان القاعده خوانده بوده است.

No comments:

Post a Comment