Monday

Anonym: Eine Frau in Berlin

زنی در برلین(ژانر: جنگی ، دراما ، محصول مشترک آلمان و لهستان (۲۰۰۸)) این فیلم بر اساس کتابی به همین نام ساخته شده. در این فیلم چهره ای از کسانی به نمایش در میاد که برای ادامه زندگی به هر قیمتی با اشغالگر همکاری میکنند و از طرفی چهره ای از اشغالگر به نمایش گذاشته میشه که خود را حاکم بر تمام موجودیت شهر و ساکنین به اشغال در آمده میدونه
   :
در بیستم آوریل سال ۱۹۴۵، برلین توسط نیروهای روسی مورد اشغال قرار گرفت. یک روزنامه‌نگار و عکاس زن، در غوغای جنگ، از این زمان تا ۲۲ ژوئن خاطراتش را در سه دفترچه ثبت کرد. ترجمه انگلیسی کتابی که او بر اساس همین یادداشت‌ها نوشت، نخستین بار در سال ۱۹۴۵ منتشر شد.
هنگامی که این کتاب در سال ۱۹۵۹ در آلمان منتشر شد، به خاطر مباحث طرح‌شده در آن با استقبال خوبی مواجه نشد، زنان و ملت آلمان از داستان‌های نوشته شده در این کتاب احساس شرم می‌کردند و به علاوه بیم آن می‌رفت که کتاب در دوران جنگ سرد باعث بروز تنش‌هایی شود، به همین دلیل نویسنده این کتاب ترجیح داد، ناشناس بماند.
با این همه، دو سال بعد از مرگ نویسنده کتاب در ۹۰ سالگی، هنگامی که در سال ۲۰۰۳ این کتاب تجدید چاپ شد، بسیار پرفروش شد و سرانجام نام نویسنده کتاب یعنی "مارتا هیلرز" فاش شد و این روزنامه‌نگار شناخته‌شده آلمانی به خاطر رک‌گویی و شرح آنچه بر هزاران زن آلمانی بعد از جنگ جهانی دوم آمده بود، مورد ستایش قرار گرفت.(برگرفته از کتاب زنی در برلین )

به کسانی که علاقه مند  به تاریخ جنگ و به خصوص جنگ جهانی دوم و عوارض بعد از ان هستند، دیدن این فیلم توصیه میشه    

No comments:

Post a Comment