Sunday

میرزاخانی برنده جایزهٔ بهترین تز دکتری ۴ سال اخیر آمریکا


جایزهٔ بنیاد بلومنتال برای پیشبرد تحقیقات در ریاضی‌ محض به مریم میرزا خانی به خاطر نوشتن تزی بسیار اصیل و خلاق در گرد همایی مشترک انجمنهای ریاضی‌ آمریکا که در واشنگتن برگزار شد، آعطا گردید. این جایزه هر ۴ سال یک بار به بهترین نویسندهٔ تز دکتری ریاضی‌ که در دانشگاه‌های آمریکا نوشته شده داده میشود.

مریم میرزا خانی در تزش مفاهیم و ابزرهای از حوزه‌های گوناگون از ریاضیات یعنی‌ هندسهٔ هزلولوی، روش‌های کلاسیک فرم‌های اوتفرمیک و کاهش همتافته را ترکیب می‌کند تا نتایجی درباره سه سوال متفاوت و مهم را به دست بیاورد. از جملهٔ آنها می‌توان ارأئه یک فرمول بزگشتی برای حجم‌های ویل- پترسن فضاهای مدولی رویهای ریمنی، تعیین مجنبی تعداد گئودزیک‌های بسته ساده روی یک روی هزلولوی بر حسب طول، اثباتی جدید از هدسیی ویتن که قبلان کنت سویچ برای اولین بار آن را ثابت کرده بود، و به دست آوردن یک فرمول بازگشتی برای اعداد تقاطع روی فضاهای مدولی را نم برد.

مریم میرزا خانی دارنده مدال طلای المپیادهای بین‌المللی دانش آموزی در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ بوده و دورهٔ کارشناسی خود را در سال ۱۳۷۸(۱۹۹۹) در دانشگاه شریف به اتمام رساند. وی در سال ۲۰۰۴ دورهٔ دکتری را در دانشگاه هاروارد تحت راهنمی کریتس مک مولن، دارنده جایزهٔ فیلدز ۱۹۹۸، به اتمام رساند. او عضو وبستهٔ تحقیقاتی‌ بنیاد کلی‌ از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ نیز بوده و هم اکنون استاد دانشگاه پرینستن می‌باشد. علایق تحقیقاتی‌ وی نظریه تیک مولر، هندسهٔ هزلولوی، نظریه ارگدیک و هندسهٔ همتافت است.


چون من خودم خوش حال شدم وقتی‌ این خبر رو خواندم گفتم که در اینجا هم بنویسم
. هر چند که چند ماه ازش می‌گذره


No comments:

Post a Comment